به گزارش خبرگزاری رویترز اعلامیههای جداگانه مایکروسافت و یاهو در این مورد که روز پنجشنبه ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) منتشر شد، بیانگر جدایی قطعی این دو شرکت پس از دورهای از مذاکرات پرفراز و نشیب برای ادغام دو شرکت در هم است.
یاهو در این اعلامیه میگوید موافقت کرده است که گوگل آگهیهای جستجویش search ads - آگهیهایی که در مجاورت نتایج جستجوها در اینترنت قرار داده میشود - بر روی سایت یاهو قرار دهد. گفته میشود که به ترتیب امکان کسب درآمدی 800 میلیون دلاری فراهم میشود.
به گفته تحلیلگران این تحولات باعث شده است که گوگل امتیاز استراتژیک بسیاری به دست آورد و در مقابل مایکروسافت نتواند در فضای آنلاین جای پایی پیدا کند. به گفته آنها ممکن است مایکروسافت پس از این شکست هدف دیگری را برای تصاحب انتخاب کند، از جمله شرکت ایآوال که فیمت ارزانتری هم دارد.
از طرف دیگر امکان ترکیب شدن گوگل و یاهو که به ترتیب رتبه اول و دوم در جستجوی اینترنتی را دارند، نگرانی در مورد امکان ایجاد انحصار در این زمینه را برانگیخته است.